تبلیغات
این منتقم... - حسین(ع) در اندیشه مسیحیت
 
این منتقم...
شیعتی مهما شربتم عذب ماء فاذكرونی أو ســمعـتـم بشــهید او غریـب فانـدبونی
درباره وبلاگ



مدیر وبلاگ : مرتضی جاوید فر
مطالب اخیر
نظرسنجی
به نظر شما کاربر عزیز آیا حج باید تحریم شود یا نه ؟(البته با توجه به بی احترامی که وهابیت و آل سعودی نسبت به شیعیان دارند)



برچسبها
رود خونی كه از شهیدان كربلا بر صحرای طف جاری شد، فرات حقیقتی گشت كه جرعه نوشان عزت و آزادگی را ازهر مذهب و مسلك و هر دین و آیین به قدر تشنگی سیراب كرد. در این مسیر از نخستین مسیحی حق جویی كه رویاروی یزید در كاخ سبز بر او شورید تا در عصر ما، كم نیستند مسیحیانی چون «جرجی زیدان»، «جرج جرداق» و دهها مسیحی حق جوی دیگر كه حقیقت ناب همه ادیان راستین را در «اهل بیت پاك پیامبر(ص)»، در «محراب شهادت علی(ع)» و در «صحرای خونین كربلا» یافته اند و در این باره آثاری پدید آورده اند.



«آنتوان بارا»، آن مسیحی عاشقی است كه سال های بسیار از دوران جوانی خود را صرف تحقیق و بررسی پیرامون زندگی و قیام امام حسین(ع) كرده است تا حقایق مربوط به این شخصیت عظیم تاریخ را از زاویه نگاه خود و از زبان انجیل و پیامبر الهی، عیسی(ع) بیان كند. او پس از سالیان بسیار پژوهش و مطالعه در منابع مختلف تاریخ اسلام، دست به نگارش كتابی زده است كه در نوع خود و از زبان یك مسیحی بی نظیر است. وی در این پژوهش تطبیقی- به نام «حسین در اندیشه مسیحیت»- كه رویكردی تحقیقی، ادبی و عاطفی دارد، با استفاده از نظریات اسلام و مسیحیت و بامهارتی ستودنی، زندگی و شهادت حضرت عیسی از دیدگاه مسیحیت و زندگی و شهادت امام حسین(ع) از دیدگاه اسلام را مقایسه كرده است. در این تحلیل ها نكات جالب و بدیعی به چشم می خورد كه برای هر مسلمان منصفی شگفت انگیز و خواندنی است.



كتاب «حسین در اندیشه مسیحیت» اولین بار در سال 1978 به رشته تحریر درآمد اما نویسنده از آن تاریخ به بعد و در اثر مطالعات بیشتر، اضافات و ملحقات زیادی به آن افزود و چاپ چهارم آن را در ماه های اخیر منتشر كرد، این كتاب تاكنون به 17 زبان ترجمه شده و در 5 دانشگاه نیز برای دوره های تكمیلی كارشناسی ارشد و دكتری مورد تأیید قرار گرفته است و قرار است چاپ چهارم آن بزودی به فارسی ترجمه و منتشر شود.



آنتوان بارا كه سوری الاصل و ساكن كویت است خود نویسنده ای توانا وادیبی باذوق است و علاوه بر كتاب فوق 15جلد كتاب دیگر نیز به رشته تحریر درآورده كه بیشتر آنها در حوزه ادبیات و رمان و داستان می باشد. وی همچنین روزنامه نگاری است حرفه ای كه اخیراً چهل و یكمین سال فعالیت مطبوعاتی اش را آغاز كرده ، او در مجلات و روزنامه های معروف و مختلف فعالیت داشته و در حال حاضر سردبیر هفته نامه شبكه الحوادث كویت است.



وی هفته گذشته برای نخستین بار در زندگی خود به ایران سفر كرد تا در كنفرانس ابن میثم بحرانی شركت كند و همین امر فرصت مناسبی فراهم آورد تا با دعوت از او برای دیدار از مؤسسه كیهان- كه دیدار نخست او از یك مؤسسه مطبوعاتی در ایران بود- پای صحبت های شنیدنی اش درباره امام حسین(ع) بنشینیم. «بارا» به اتفاق همسرش متواضعانه دعوت ما را پذیرفت و پس از ملاقات با مدیر مسئول و بازدید از قسمت های مختلف كیهان در نشستی صمیمی وبی آلایش به تمام سؤالات خرد و كلان ما پاسخ گفت. چهره بشاش و خندان، تواضع بغایت ستودنی او، و صداقتی كه در سخنانش موج می زد ما را برآن داشت تا از پرسیدن هیچ سؤالی فروگذار نكنیم، امری كه باعث شد گفت وگوی ما به مدت 3 ساعت و تا ساعت 11 شب به طول انجامد، بدون آنكه خستگی و ملالی از سخنانش حس كنیم. در این گفت وگو، چنان راحت و صمیمی و بی تكلف و با صفای باطن با ما سخن گفت كه نفوذ كلامش را بر دلهایمان حس می كردیم و مطمئن بودیم كه آنچه می گوید برآمده از دل و احساس اوست.



گرمی سخنان و شور و اشتیاق او درباره امام حسین(ع) و دیدگاه هایش درمورد حضرت برای ما چنان بود كه گویا در برابر یك شیعه عاشق و مجذوب و سرمست نشسته ایم، البته خود او هم این احساس ما را تأیید می كرد و می گفت در كشورهای عربی به من «مسیحی شیعه» می گویند. عشق او به تشیع، آن چنان بالا بود كه در لابه لای صحبت هایش هرگاه نام حسین را برزبان می راند بلا فاصله تعبیر «علیه السلام» را بعد از آن می آورد.



«آنتوان بارا» تشیع را بالاترین درجات عشق الهی معرفی می كند و امام حسین(ع) را فقط متعلق به شیعه یا مسلمانان نمی داند بلكه متعلق به همه جهانیان می داند و او را با عبارت «حسین گوهر ادیان» معرفی می كند و در پایان، سخنش را با این عبارت به انتها می رساند كه «حسین علیه السلام در قلب من است».

وی در این گفت گو از عشق خود به علی(ع) نیز سخن می گوید و اینكه تاكنون 25بار نهج البلاغه را به طور كامل خوانده و هربار نكات جدیدی از آن كشف كرده است و من با خود می اندیشم كه علی(ع) چقدر در میان ما شیعیان مظلوم است كه اكثر ما حتی یك بار هم نهج البلاغه را به طور كامل مرور نكرده ایم!!



آنچه در پی می آید نخستین بخش گفت وگوی مفصل ما با «آنتوان بارا» است كه ازنظر خوانندگان عزیز می گذرد.



كیهان: به عنوان اولین سؤال ابتدا مختصری درباره خانواده، زندگی، تحصیلات و فعالیتهای اجتماعی خودتان صحبت كنید.



بارا- من آنتوان بارا در سال 1943 میلادی در سوریه متولد شدم. دارای چهار برادر و سه خواهر و همین طور چهار فرزند به نامهای: طلال، مریم، فیصل و یوسف هستم. اجداد من در اصل از منطقه نجد عربستان هستند كه از سال های دور به سرزمین شام مهاجرت كرده اند. خانواده ما از طبقه متوسط پیشه وران بودند و نیاكان و همین طور پدرم همگی به شغل نجاری و ساختن ابزار و آلات مورد نیاز كشاورزان اشتغال داشتند. تحصیلات ابتدائی من در مدرسه متعلق به مسیحیان كه مدرسه ای خصوصی بود صورت گرفت. در دوره راهنمائی، همراه برادرم حبیب به یك مدرسه دولتی منتقل شدیم ما نخستین دانش آموزان مسیحی بودیم كه به این مدرسه قدم گذاشتیم چون فقط دانش آموزان مسلمان به آن مدرسه می رفتند.



در اولین جلسه درس تعلیمات دینی اسلامی، معلم ما را به اتاق مجاور برد و گفت نیازی نیست كه شما در این درس شركت كنید و می توانید نمره دینی تان را براساس نمره درس عربی بگیرید. وقتی موضوع را با پدرمان در میان گذاشتیم او گفت شما باید در درس تعلمیات دینی اسلامی شركت كنید و با سایر ادیان آشنا شوید و عادت كنید كه از فرهنگ اسلامی هم بیاموزید و ما به عنوان اعراب مسیحی از همان تمدن و فرهنگ سیراب می شویم و در یك محیط فرهنگی، زندگی می كنیم و لذا نباید از هر آنچه كه مربوط به مسلمانان است و با آنان زندگی می كنیم ناآگاه باشید و بدین ترتیب ما پس از گفت وگوی پدر با معلم مربوطه، در درس دینی هم شركت كردیم و اینچنین بود كه پدرمان زمینه آشنایی ما را با اسلام فراهم كرد. در دوره دبیرستان نیز رشته ادبی را برگزیدم و در سنین پایین و از همان دوران دبیرستان كار مطبوعاتی را آغاز كردم. پس از مهاجرت به كویت اولین بار به عنوان نویسنده ورزشی در روزنامه «اخبار الكویت» مشغول به كار شدم. از آن تاریخ به بعد در بخشهای مختلف مطبوعاتی اعم از ورزشی، فرهنگی، اقتصادی، هنری و محلی به نویسندگی و یا سردبیری در روزنامه ها و نشریات مختلف مشغول بودم كه امسال چهل و یكمین سال فعالیت مطبوعاتی خود را آغاز كردم.



در زمینه تألیف نیز اولین كتابم را در سنین جوانی بنام «الحسین فی الفكر المسیحی» به رشته تحریر درآوردم. البته خودم نمی دانم چگونه این كتاب دشوار را نگاشتم و هر وقت آن را می خوانم تعجب می كنم كه چگونه فعالیت فكری خود را با این كتاب آغاز كردم البته نگارش این كتاب راهگشای نوشتن 15 كتاب دیگر در زمینه های ادبی شد.



كیهان: در عرصه اجتماعی در حال حاضر مشغول چه كار و فعالیتی هستید؟



بارا: من الان مدیر تحریریه مجله هفتگی شبكه الحوادث كویت هستم كه در زمینه هنری، اجتماعی، فرهنگی و حقوقی فعالیت می كند و البته با برخی مجلات و رادیوها نیز همكاری دارم منتها محور كارهایم در خصوص نگارش كتاب های ادبی و رمان است. كتابی هم از 25 سال پیش در دست نگارش دارم با نام «زینب صرخه اكملت مسیره » (زینب فریادی كه مسیر امام حسین(ع) را كامل كرد) اما هنوز آن را به پایان نبرده ام چون احتمال می دهم همچون كتاب برادرش حسین(ع) در نیاید.



كیهان: درباره نحوه آشنایی تان با اهل بیت پیامبر(ص) و بخصوص امام حسین(ع) برایمان صحبت كنید. این آشنائی از كجا و چگونه شروع شد و اساساً چه اتفاقی افتاد تا شما به این فكر بیفتید درباره امام حسین(ع) كتاب بنویسید؟



بارا: كاملاً اتفاقی بود... آنچه درباره واقعه كربلا خوانده و شنیده بودیم بسیار اندك و مختصر بود. زمانی كه خیلی جوان بودم و در مطبوعات كویت مشغول بكار شدم روزی به اتفاق یكی از دوستان خدمت مرحوم آیت الله سید محمد شیرازی رسیدم و او از من پرسید آیا از كربلا چیزی می دانی؟ گفتم همین را می دانم كه جنگی میان یزید و حسین(ع) رخ داده است. گفت: آیا با ابعاد این جنگ آشنا هستی؟ گفتم خیر. او چند كتاب از جمله كتاب مقتل الحسین مقرم را به من داد تا بخوانم. من وقتی آن مقتل را شروع به مطالعه كردم نكاتی در حاشیه آن نوشتم. پس از یك ماه خدمت آقای شیرازی رسیدم.



او پرسید كتاب را خواندی؟ گفتم بله و در حواشی آن نكاتی را یادداشت كرده ام. شش ماه بعد، ایشان خواستند كه آن حواشی و یادداشتها را ببیند. من به خدمت ایشان دادم و او گفت این نكات و یادداشتها، ارزش آن را دارد كه به صورت یك كتاب درآید، چون در آنها نكاتی غیر از آنچه مسلمانان شیعه و سنی نوشته اند وجود دارد. زیرا این نكات توسط یك مستشرق ناآگاه از تقدس شخصیت مورد نظر كه تاریخ را فقط از دیدگاه مادی بررسی می كند و از جنبه معنوی آن غافل می شود نوشته نشده است. شما به عنوان یك مسیحی عرب كه در بطن تمدن اسلامی زندگی می كنید، آنچه را نوشته اید متفاوت می بینم من به ایشان گفتم: من سن و سالی ندارم كه بخواهم این ایده های فكری را جمع آوری و نگارش كنم و كار دشواری است. او گفت تو كار را شروع كن خدا به بركت حسین(ع) كمكت می كند. و من عملاً كار را شروع كردم اما هر بار كه دست به قلم می بردم سختی كار را بیشتر حس می كردم، چون كاری بود كه باعث می شد عده ای راضی شوند و گروهی دیگر ناخرسند گردند. بخصوص آنكه كثرت منابع و شروحات و جزئیات متناقض تاریخی، طوری بود كه احساس می كردم دارم در میدان مین قدم می گذارم و در عرصه ای وارد می شوم كه اختلافات عقیدتی و مذهبی، سابقه ای دیرینه از روز سقیفه تا روز واقعه كربلا دارد و در این بین عده ای طرفدار و عده ای مخالف آن هستند.



بطور مثال برخی همچون ابن قیم جوزی می گوید بزرگترین اشتباه، قیام حسین بود در حالی كه دیگر مورخان حركت حسین را حركتی عقیدتی برمی شمارند. از این رو من به اهمیت پرداختن به این موضوع از نگاه یك مسیحی عرب پی بردم زیرا نه مسلمان بودم تا تحت تاثیر عاطفی واقعه قرار گیرم و نه یك مستشرق كه به روحانیت و معنویت حادثه توجه ندارد و فقط جنبه مادی موضوع را مورد نظر دارد. من برای نگارش كتاب به صدها منبع و مصدر مراجعه كردم و مدتها به مطالعه و پژوهش پرداختم و هربار كه دست به قلم می بردم دچار تاثر می شدم و بارها نوشته هایم را تجدید می كردم تا اینكه متن مورد نظر را به رشته تحریر درمی آوردم. وقتی پس از 5سال تحقیق كار نگارش را شروع كردم با خود می گفتم باید آن را تكمیل نمایم و احساس می كردم نیرویی نامریی مرا به این كار ترغیب می كند و اكنون پس از 32سال از نگارش كتاب، علی رغم تجربه مطبوعاتی و تجربیاتم در زمینه نگارش و تالیف كتاب، حس می كنم دیگر قادر نیستم كتابی همچون این كتاب تالیف كنم و این كتاب چیزی غیر از آن 15كتاب دیگرم است و همواره مایه مباهات من تا ابد بوده و خواهد بود. زیرا تاثیر و واكنش زیبا و مثبتی در پی داشت و این اقدام، تاملی عقلانی در مساله كربلا بود و بنظرم می رسد توانسته ام در زمینه ارائه تحلیل و دیدگاه جدید، حق مطلب را ادا كنم.



كیهان: صحبت از كتاب «حسین در اندیشه مسیحیت» كردید. مایلیم درباره ویژگی های این كتاب برایمان صحبت كنید.



بارا: ویژگی این كتاب در این خلاصه می شود كه شیوه و طرز نگاه آن متفاوت از آن چیزی است كه تاكنون توسط مسلمانان و مستشرقان نوشته و پرداخته شده است. بسیاری اذعان داشتند كه این كتاب بی طرفانه نوشته شده است.

از ویژگی های مهم كتاب این است كه من در آن به مقایسه شخصیت حسین و عیسی بن مریم علیهماالسلام و نظرات، مواضع، اقدامات، سخنان و كیفیت شهادت آن دو بزرگوار و نحوه استقبال بی محابا از مرگ در راه عقیده پرداخته ام ]بر طبق عقیده مسیحیان، حضرت عیسی مصلوب و شهید شده است كه البته این نظر با دیدگاه قرآنی ما انطباق ندارد[ من شباهت فراوانی میان شخصیت حسین(ع) و شخصیت عیسی به عنوان یك شهید و نه یك پیامبر، یافتم.



من در انجیل و كتابهای دیگر مربوط به زندگی و مقتل حسین(ع) تحقیق زیاد كردم و دریافتم تشابه بسیار زیاد و باورنكردنی در رفتارها و اقدامات و سخنان و نحوه ابراز عقیده و كیفیت حفظ عقیده میان عیسی و حسین(ع) وجود دارد كه چیز جدیدی بشمار می رفت من این موضوع را به تفصیل تحلیل كردم كه آن دو عزیز چرا با میل و خواست خود مرگ را پذیرا شدند و بخصوص حسین شهید(ع) در شرایطی كه زمینه رسیدن به مال و منال و پست و مقام دنیوی فراهم بود و او اگر اندكی از خود انعطاف نشان می داد و خواسته معاویه و یزید را اجابت می كرد، می توانست جان خود را از كشته شدن نجات دهد. اما او براساس آیه: «انفروا خفافا و ثقالا وجاهدوا باموالكم و انفسكم فی سبیل الله (همگی به سوی میدان جهاد) حركت كنید، سبكبار باشید یا سنگین بار و با اموال و جانهای خود در راه خدا جهاد كنید» (توبه/41)، به حركت شگفتی دست یازید. او به هیچ یك از امتیازات و تطمیع ها توجه نكرد حال آنكه دنیاپرستی و حب مال و جاه و مقام همه جا بیداد می كرد. او همه اینها را ترك كرد و رو به شهادت گذارد و خاندان و عترت را به سوی شهادت برد در حالی كه می دانست همه اینها در راه عقیده است.



كیهان: شنیده ایم شما كتاب «حسین در اندیشه مسیحیت» را در چاپ چهارم آن به گونه ای متفاوت از چاپهای قبلی و به شكل پربارتر و غنی تری منتشر كرده اید در این مورد توضیح دهید.



بارا: در چاپ چهارم، آنچه را كه مسلمانان و شخصیت های سنی و شیعه درباره این كتاب نوشته اند و در مطبوعات منتشر شده، آورده ام. همچنین گزارش و مسائل مربوط به محاكمه و ممنوعیت انتشار این كتاب در كویت را اضافه كرده ام و نیز 50تصویر از آثار هنری هنرمندان ایرانی و عرب را كه بیانگر سیر شكل گیری حادثه كربلاست به آخر كتاب افزوده ام و از همه مهمتر منابع جدید و متعددی را در كتاب ذكر كرده ام كه در چاپهای قبلی وجود نداشت. بطور كلی چاپ چهارم حاصل 20سال مطالعه مجدد و تحقیق و بررسی عمیق تر و تلاش برای غنی سازی كتاب بود كه الحمدلله بصورت قابل قبولی منتشر شد.



كیهان: جریان محاكمه و ممنوعیت كتاب چه بود؟



بارا: مساله محاكمه، مساله ای عجیب بود. من در كتاب، عبارتی را در مورد حاكمیت عثمان بر ولایات اسلامی و نحوه مدیریت او و شورش مردم علیه او به نقل از معتبرترین منابع موجود در كتابخانه های كویت آوردم اما در سال 1986(65شمسی ) احضاریه ای از طرف دادگاه كویت برایم آمد مبنی بر اینكه شما درباره عثمان عبارتی را از خود ساخته و پرداخته و در كتاب آورده اید. من برای اثبات نادرستی ادعای آنان، دهها منبع و كتاب را كه این عبارت در آنها ذكر شده بود ارائه دادم و گفتم آنچه ذكر كرده ام مساله بسیار روشن و علنی است حتی جالب تر اینكه من تعابیر تندتر از آنچه را در كتاب خود نقل كرده بودم در مجله العربی متعلق به وزارت تبلیغات كویت دیدم كه با همان مضمون و با لحنی شدیدتر در مورد عثمان نوشته بود. ولی با این همه این استدلالها چون قصدشان این بود كه به هر قیمتی از انتشار كتاب جلوگیری كنند، لذا جریمه ای 50دیناری وضع كردند و حكم به ممنوعیت انتشار و نیز مصادره كتاب دادند. من تمام دلایل تاریخی و اسناد موجود را كه بالغ بر 150صفحه می شد به دادگاه تجدید نظر هم ارائه دادم ولی قاضی تجدید نظر حتی زحمت باز كردن آن اسناد و منابع را- كه از كتابهای اهل سنت بود- به خود نداد و چشم بسته حكم دادگاه بدوی را تایید كرد. غرض ورزی او كاملا برای من ثابت بودو می دانستم كه او با سلفی ها پیوندی دارد.



من بعدها پی بردم كه هرچه مربوط به شیعه است مورد محاكمه قرار می گیرد تا بنحوی از انتشار آن جلوگیری شود. بالاخره كتاب من در سال (65 ش) در لیست سیاه قرار گرفت و ممنوع گردید.

من هم تصمیم گرفتم كه از چاپ مجدد كتاب خودداری كنم و از آن تاریخ به مدت 20 سال به بازنگری و ویرایش و افزودن اضافات دیگر پرداختم. به طوری كه در 2 سال اخیر فقط به امور صفحه آرایی و چاپ و حروفچینی آن مشغول شدم تا چاپ جدید از هر نظر بی نقص و ایراد باشد.



كیهان: واكنش ها و بازخوردهای تالیف كتاب «حسین در اندیشه مسیحیت» چگونه بود؟



بارا: پس از 3 ماه از انتشار كتاب، یكی از افراطیون سلفی، كتابی با نام «یزید امیرالمومنین» در رد كتاب من نوشت. وی از پیروان فرقه ضاله ای بود كه با امكانات فراوان در جهت تشویش و گمراهی افكار ناب اسلامی و شیعی تلاش می كند. او برای چاپ كتابش به همان چاپخانه ای مراجعه كرد كه كتاب حسین در آن چاپ شد. مسئول چاپخانه برای خلاص شدن از شر او گفت باید كتابت اجازه نشر داشته باشد و از این كار سر باز زد. پس از گذشت یك سال متوجه شدیم كه آن كتاب در عربستان منتشر شده است.



این كتاب سراسر ناسزا و افترا به حسین (ع) بود كه با تاثیرپذیری از افكار ابن جوزی نگاشته شده بود.

غیر از آن كتاب های دیگری هم منتشر شد كه در لابلای آنها از این كتاب كم و بیش انتقاد شده بود. همچنین در برخی مطبوعات چه در گذشته و چه در حال مطالبی جسته و گریخته در نقد این كتاب به چشم می خورد كه همه این انتقادها از سوی برخی مسلمانان افراطی صورت می گرفت.

اما از جنبه ایجابی، بسیاری از مسلمانان چه شیعه و چه سنی، وجود چنین كتابی را تحسین كردند و ابراز داشتند كه روح همبستگی و تقریب و بی طرفی در آن مشهود است. از نظر آنان رعایت اعتدال و حد وسط و دوری از هرگونه غرض ورزی از ویژگی های كتاب بوده است آنان تاكید داشتند كه در كتاب هیچ تعصب و طرفداری و غرض ورزی مشاهده نمی شود زیرا غرض ورزی و پیروی هوای نفس تباهی رای و اندیشه را بدنبال دارد. كسانی كه به دیده تحسین نگریستند می گفتند روش كتاب روشی بی طرفانه و عقلانی است كه در آن بسیاری از مبالغه ها و بزرگ نمایی ها وجود ندارد.



منتقدین هم می گفتند هر آنچه در كتاب آمده صحیح نیست و هیچ كدام از این شباهت های ذكر شده در كتاب میان عیسی (ع) و حسین(ع) واقعیت ندارد و اگر شباهت هایی وجود دارد امری تصادفی بوده است.

عموماً پس از انتشار این كتاب، انتقادها و تحسین های بسیاری را شاهد بودم اما نسبت انتقادها به تحسین ها بسیار اندك بود.



كیهان: واكنش علمای مسلمان و نیز كشیش ها و علمای مسیحی به این كتاب چگونه بود؟



بارا: در میان مسلمانان عموماً علمای شیعه و گروهی از علمای اهل سنت واكنشی مثبت و عقلانی از خود نشان دادند و گفتند كتابی تحلیلی، زیبا و خواندنی است كه در آن اصل بی طرفی رعایت شده. علمای شیعه جملگی كتاب را حاوی ایده ای جدید و نظریه و تحلیل نو و بدیع می دانستند اما برخی از سلفی های تندرو و افراطی مطالب این كتاب را ناصحیح دانستند و اظهار داشتند محتوای كتاب بیانگر عقیده شیعه و نظرات آنان است. اما كشیشان و علمای مسیحی همگی واكنشی ایجابی و مثبت از خود نشان دادند و این كار را تحسین كردند و حتی عده ای از آنان از انتشار چنین كاری بسیار خوشحال شدند زیرا اعتقاد داشتند كه این اقدام تلاشی در جهت تقریب و وفاق میان ادیان است و تقریب عمل اولیاء و انبیاء می باشد. بطور كلی كسانی كه انتقاداتی داشتند، انتقاد خود را بدون دلیل و سند و مدرك بیان می كردند و من شاهد بودم كه این انتقادات برخاسته از تعصب و غرض ورزی است .



تعصب و هوای نفس آنان آنقدر پررنگ بود كه نمی خواستند بیندیشند كه نواده پیامبر (ص) چرا دست به چنین حماسه ای زد و چرا با وجود همه آن امتیازات و تطمیع ها، خود و خانواده اش را به خطر انداخت آیا به دنبال اهداف شخصی بود. اگر هدفش شخصی بود باید دنبال فرمانروایی در دنیا و رفاه می رفت و خود را به خطر نمی انداخت. ولی ما مشاهده می كنیم پس از گذشت قرن ها و آمدن نسل ها پس از نسل ها، آرمان و راه او مورد تقدیس واقع می شود و میلیون ها انسان با تكریم و احترام از او یاد می كنند آیا این همه، جز یك كار سحرانگیز الهی است؟



به من انتقاد می كردند مگر تو مسلمانی كه درباره حسین(ع) كتاب نوشته ای؟ به آنان می گفتم چگونه می توان در برابر شخصیتی چون حسین آن سلاله پیامبر(ص) و علی(ع) و زهرا (س) دچار شیفتگی و شگفتی نشد كه در كارنامه او هیچ نشانه ای از سستی و ذلت نمی یابی و این تنها من نیستم كه شیفته حسین هستم. گاندی را ببینید كه به عنوان یك هندو اظهار می دارد اگر می خواهی پیروز شوی باید در خط حسین حركت كنی و نیز می گوید من از حسین آموختم كه مظلوم باشم تا پیروز شوم. آیا این هندو ، مسلمان بود كه چنین اظهاراتی بر زبان آورده ، یا جبران خلیل جبران آن شخصیت مسیحی بزرگ در مورد حسین(ع) می گوید: حسین چراغ فروزان تمامی ادیان است و من او را چنین توصیف كرده ام كه حسین گوهر جاودانه و همیشگی ادیان است و او گوهر دین واحد می باشد.



كیهان: از میان الگوهای دینی مسلمانان بویژه شیعیان چطور شد كه امام حسین(ع) و حضرت زینب (س) را برای نوشتن كتاب انتخاب كردید و آیا در مورد سایر ائمه بویژه علی(ع) هم مطالعات و تالیفاتی داشته اید؟



بارا: سوال خوبی كردید. من در كتاب عبارتی را بیان كرده ام با این مضمون كه اسلام سرآغازش محمدی و استمرارش حسینی بود و قیام كربلا آغازش حسینی و تداومش زینبی بود. خداوند در هر برهه ای از زمان عده ای را برمی انگیزد تا دلها را مجدداً احیا كنند. حسین (ع) جزو آن احیاگرانی است كه با حركت خود بسیاری از مردگان را احیا كرد. من با تمام احترام و تقدیسی كه نسبت به سایر ائمه (ع) دارم خصوصاً در مورد امام علی (ع) - كه ما مسیحیان عرب بسیار او را دوست داریم و تقدیسش می كنیم- عرض می كنم جنبشی را كه حسین«ع» بوجود آورد جنبشی آشكار در تاریخ بود و تأثیر خود را در دلهای مردم گذاشت.



جرقه ای كه در كربلا شعله ور شد تبدیل به چراغی فروزان در طول تاریخ گشت اما چلچراغهای موقت و مقطعی را كه معاویه و یزید برافروختند همگی خاموش شدند. الان شما در مورد قبر یزید چه می دانید؟ چه كسی قبر او را مقدس می شمارد كه در یكی از محله های دمشق تبدیل به مزبله و جولانگاه گربه ها شده است اما چند متر آن طرف تر مقام راس الحسین كه سر مبارك امام«ع» در آنجا قرار گرفته بود محل تكریم و احترام و تقدس مسلمانان شده است. این در عین احترام من به سایر ائمه«ع» انگیزه پرداختن من به حسین«ع» شد.



البته در مورد امام علی«ع» باید بگویم همزمان با مطالعاتم در باره امام حسین«ع» نهج البلاغه را هم مطالعه می كردم و تاكنون 25 بار این كتاب شریف را خوانده ام و در هر بار خواندن، نكاتی را كشف كرده ام و من در مقالات خود و حتی در كتاب «حسین در اندیشه مسیحیت» از سخنان امام علی«ع» استفاده كرده ام و تاكنون مقالاتی هم درباره شخصیت ایشان به نگارش درآورده ام.



كیهان: شما پس از مطالعه گسترده و عمیق در تاریخ اسلام و نهضت حسینی به چه تعریف و ذهنیت مشخصی از امام حسین«ع» رسیده اید. به عبارت دیگر تعریف شما از حسین«ع» چیست؟ و او را چگونه یافته اید؟



بارا: تعریف من از حسین همان عبارات كوتاه و مشخصی است كه درباره حسین«ع» در كتاب آورده ام. من او را به عنوان گوهر جاودانه و همیشگی ادیان توصیف كرده ام. او را به عنوان شهیدی معرفی نموده ام كه دارای جاه و جبروت فرعون و كسری نبود اما متواضع بود و برای حفظ دین و حركت در مسیر جدش حركت خود را آغاز كرد. او ابتدا از گفت وگو با معاویه و یزید شروع كرد اما روش گفت وگو برای هدایت دشمنان مؤثر واقع نشد. او با اینكه می دانست كشته می شود اما خویشتن را در راه عقیده به خطر انداخت و با سپاهی 70 نفری در برابر سپاه 70 هزار نفری عبیدالله- به تصریح منابع تاریخی- به سمت كوفه خارج شد تا حركت و جنبشی در بدنه جامعه ایجاد كند.



حماسه حسین«ع» تنها مختص سنی و شیعه و مسلمان نیست بلكه متعلق به هر مومنی است چنانكه در حدیث آمده «ان لقتل الحسین حراره فی قلوب المومنین لاتبرد ابدا» در این حدیث نگفته فی قلب المسلم. بلكه هر انسان آزاده ای كه به راه و رسم حسین ایمان دارد را شامل می شود و لذا جهانیان و اندیشمندان وقتی از سیره حسین آگاه می شوند شیفته آن می گردند. همانطور كه شیفته راه و مسلك علی ابن ابیطالب«ع» شده اند.



کیهان: شما در كتاب خود اشاره كرده اید كه حضرت مسیح«ع» از آمدن حسین«ع» به كربلا خبر داده و درباره ایشان پیشگوئی كرده است آیا در مورد این ادعا استنادات و دلایل محكم دارید؟



بارا: بله استنادات و دلایل من همه برگرفته از انجیل است. برطبق آنچه در تاریخ آمده مسیح از كربلا دیدار كرد و به بنی اسرائیل فرمود هركس كه حسین«ع» را دریابد به یاری اش برخیزد عده ای در این روایت تاریخی تشكیك دارند اما ما هیچ شكی در آن نمی بینیم زیرا حضرت عیسی«ع» دارای معجزاتی بود و مرده را زنده می كرد و بیماران صعب العلاج را شفا می داد و لذا آیا برایش دشوار بود كه درباره آینده پیشگوئی كند و بگوید شهید پس از خودش كیست؟



كیهان: شما كه در زندگی و سخنان امام حسین«ع» تحقیق وسیع كرده اید، كدام جنبه از ابعاد شخصیت ایشان بیشتر مورد توجه شما بوده است؟

بارا: سؤال زیبایی است. من در مورد زندگی و حركت حسین«ع» بیشتر به بعد انقلابی شخصیت ایشان شیفته شده ام. آن حضرت در مرامنامه قیام خود اعلام می كند «انی لم اخرج اشراً ولا بطراً و لامفسداً و لا ظالماً انما خرجت لطلب الاصلاح فی امه جدی» من از روی هوسرانی و خوشگذرانی و برای افساد و ستمگری قیام نكرده ام بلكه قیام من برای اصلاح در امت جدم و برای امر به معروف و نهی از منكر و حركت براساس سیره جد و پدرم است. این روح انقلابی می تواند كار معجزه آسا بكند اگر هر انسانی در هر زمان و مكان از آن برخوردار باشد و ما در سالهای پیروزی انقلاب و عزت و افتخارات اخیر در ایران شاهد بودیم مردم و رهبران این كشور براساس این فلسفه حركت خود را آغاز و با ظلم و استكبار مخالفت كردند و با تمام قدرت در برابر آن قیام نمودند.



بعد دیگر شخصیت امام حسین«ع» كه مرا شیفته خود كرده، تواضع ایشان در كنار روح انقلابی است این دو خصیصه نمی تواند در یك شخص جمع شود. تواضع از صفات و ویژگی های برگزیدگان خداست او در عین احساس عزت و آزادگی و سرافرازی در برابر دشمنان، تواضع خاص خود را دارد. این بعد عظیمی است كه از ویژگی امام بشمار می رود.


كیهان: شما در بخشی از كتاب «حسین در اندیشه مسیحیت» گفته اید: اگر حسین(ع) از ما مسیحیان بود در هر نقطه ای از زمین پرچمی برای او برمی افراشتیم و در هر سرزمینی، منبری قرار می دادیم و مردم را به نام حسین، به سوی مسیحیت دعوت می كردیم. در مورد این مساله بیشتر توضیح دهید:



بارا:
شما وقتی شیفته یك شخصیت تاریخی و دینی می شوید، این شیفتگی باعث می شود زبانتان ناخودآگاه درباره او به حركت درآید. ویژگی های حسین(ع) هر انسان مسیحی را به یاد ویژگی های پیامبرش عیسی(ع) می اندازد كما اینكه ویژگی های امام علی(ع) چنین می كند. این فقط نظر ما مسیحیان نیست بلكه پیامبر(ص) به علی(ع) فرمود تو شبیه ترین انسانها به عیسی در افكار و روحانیت و معنویات هستی. عبارتی را كه شما ذكر كردید بدین معنی است كه بخاطر شدت شیفتگی، ما آرزو می كنیم كه ای كاش حسین از ما بود چنانكه عیسی از ما بود تا در هر شهری بیرقی را به نام او برافرازیم و به نام او به مسیحیت دعوت كنیم زیرا مسیحیت دیانتی روحی و معنوی و توام با گذشت و پرهیز از خشونت بود. من قبلا در پاسخ سؤالی مبنی بر اینكه چرا حسین(ع) به كارزار رفت گفتم حركت حسین، حركتی خشونت آمیز نبود بلكه فداكردن جان و ایثار خون خود بود. او اگر در خانه خود می نشست، هیچ اتفاقی برایش نمی افتاد. در عین حال برخی فرقه های گمراه همچون مرجئه و منافقان و چاپلوسان حكومت، چنین تبلیغات می كردند كه اختلافی میان یزید و حسین بر سر حكومت و قدرت بوجود آمده است.



ما مسیحیان جای پای حمار حضرت مسیح را مورد تعظیم و ستایش قرار می دادیم اما شما بارگاه حسین و آثار و بركات و میراث حسین(ع) را دارید ولی ندیده ایم كه از آنها بهره برداری شایسته بكنید حسین تنها یك مرحله تاریخی نیست بلكه حركت آزادی انسان است. او یك اصل و اساسی دائمی و جاودانه است و بسیاری از مسلمانان هنوز رمز و راز تداوم قیام حسین(ع) و تاثیر آن بر دلها و جانها را كشف نكرده اند.



كیهان: هرچند شیعیان و مسلمانان در طی قرنهای متمادی عشق فراوان به امام حسین(ع) نشان داده اند اما شما در یكی از مصاحبه هایتان با یك مجله عربی گفته اید شما قدر حسین(ع) را نمی شناسید. به نظر جناب عالی، به عنوان یك محقق مسیحی آیا این مقدار از عشق و ارادت، توانسته حق آن امام را ادا كند و اصولا چگونه می توان قدر حسین را دانست و چه كارهایی می بایست انجام می شده كه نشده است؟



بارا: معرفت حسین(ع) و راه و قیام او نباید فقط در تكرار وقایع این حماسه محدود شود و از درك عظمت آن غفلت گردد. منظور من از این جمله كه شما قدر حسین را نمی دانید این است كه شما میزان و حجم تعالیم و آموزه های بجامانده از حركت حسین(ع) و سازوكار تعامل با دنیا و دین را كه او آموخته است، نمی شناسید. او به ما یاد داده كه نباید بر سر منافع مادی به جنگ و نزاع و چالش بپردازیم یا دنیادوستی را به حساب عقیده معنوی بگذاریم.



منظور این است كه باید به آموزه های حسین(ع) را كه عبارت است از دوری از دنیاپرستی، پرهیز از حرص و آز نسبت به زرق و برق دنیا و نیز مردم دوستی و عمل به سیره و سنت پیامبر، توجه كنیم یعنی اینكه قلبا و قالبا (هم از لحاظ روحی و هم از لحاظ رفتارهای ظاهری) حسینی باشیم و نباید فقط به ظواهر و وقایع ظاهری كربلا اكتفا نماییم بلكه باید حماسه حسین را در فكر و اندیشه و عمل پیاده كنیم و به نمایش بگذاریم و به اهمیت آن شناخت پیدا كنیم و به دیگران منتقل نماییم. غربیها اگر شخصیت حسین(ع) را بشناسند قطعا شیفته او خواهند شد، زیرا غرب دارای اصول و مبانی ای است كه حقوق بشر را براساس آن پایه ریزی كرده و بر طبق آن سمبل های معنوی را تقدیس می كند و لذا عدم معرفت به ماهیت و جوهره نهضت حسینی، ما را در اعمال و كارهای ظاهری و صوری و یا افراط در ظواهر شكلی متوقف خواهد كرد. نباید اینطور باشدكه هرسال در زمانی معین كارهایی را بطور كلیشه ای انجام دهیم و سپس جمع كنیم تا سال آینده و موضوع را فراموش نماییم بلكه باید بطور مداوم در طول سال بیاد بیاوریم كه حسین(ع) چه كرد و كار او برای چه بود؟ زیرا آنچه را كه او انجام داد مافوق هرگونه توصیف و تمجید است.



پس من عرض می كنم علی رغم اینكه حسین علیه السلام شخصیتی مقدس برای شما شیعیان و مسلمانان است اما شما آنطور كه باید، قدر او را نشناخته اید و به آموزه ها و نهضت او در عمل بی توجهی كرده اید. چرا كه وظیفه شما این است كه بدانید چگونه این امام عظیم الشأن را امروز از طریق بیان سخنان حق و یاری مظلوم و اصلاح جامعه و تحقق عدالت و آزادی یاری كنید و بر شما فرض است كه با امانت داری كامل خروش حسین(ع) در روز عاشورا را به تمام جهانیان برسانید و این امانت داری لازمه اش تعمق در اركان و معنویت حركت انقلابی او و بسنده نكردن به یك سری اعمال ظاهری و ظواهر مربوط به واقعه عاشورا می باشد.



كیهان: نظر شما در مورد شعایر حسینی و نحوه عزاداری ها و بزرگداشت ها برای امام حسین(ع) و آداب ومراسمی كه در این رابطه صورت می گیرد از قبیل سینه زنی، زنجیرزنی، تعزیه گردانی و غیره چیست؟



بارا:
انجام اینگونه مراسم و كارها درست و ضروری است زیرا حادثه كربلا را یادآوری می كند و به مسلمان اجازه می دهد كه به درون خود مراجعه كند تا از خویشتن بپرسد آیا درس ها و آموزه های حسین در من تاثیرگذاشته است؟ آیا خون او و اهل بیتش ریخته شده تا فقط من یك سری اعمال ظاهری انجام دهم و یا اینكه اهداف دیگری ورای این مساله بوده است؟

بنظر من این عزاداری ها، سینه زنی ها و حركت دستجات و یادآوری حادثه كربلا همگی كاری مناسب و صحیح برای زنده نگه داشتن و یادآوری حادثه است و این البته مخصوص مسلمانان نیست و مسیحیان هم در عید فصح (عید مختص مسیحیان) برنامه عزاداری دارند اما عزاداری برای حسین در نزد شیعیان چیز دیگری است زیرا فاجعه ای كه برای رهبر آنان حسین بن علی(ع) پیش آمد فاجعه ای بود كه در تاریخ نظیر نداشت. درست است كه از نظر ما مسیحیان، عیسی توسط یهود مصلوب شد و آن جنایت در حق او صورت گرفت و صرف نظر از اختلاف میان انجیل و قرآن در این مورد، آنچه در سرزمین كربلا برای حسین (ع) پیش آمد در حق هیچ پیامبر و شهیدی اتفاق نیافتاد و وحشی گری هایی كه عده ای وحشی منسوب به اسلام نسبت به پیكر مطهر او انجام دادند اهانت و ظلم و جنایت بود و اگر مسلمانان خود را اصلاح نكنند و به خویشتن مراجعه نكنند این حادثه ممكن است در هر زمان و مكانی برای آنان اتفاق افتد.



كیهان: شما آیا در مراسم و عزاداری های حسینی هم شركت كرده اید؟



بارا:
بله تاكنون در مراسم های مختلف كه توسط شیعیان كشورهای عربی در محرم برپا می شود شركت نموده و برای عزاداران سخنرانی كرده ام.



كیهان: شما در جایی از كتاب خود گفته اید غرب اگر قیام حسین را بشناسد و با مفاهیم و آموزه های والای آن آشنا شود قطعا از او پیروی خواهد كرد . در این مورد لطفاً توضیح بیشتری بدهید.



بارا:
عقلانیت غربی گام های بلندی در زمینه واقعگرایی برداشته است و صداقت را حس و باور كرده است هر چند برخی اشتباهات و ناروایی ها هم وجود دارد اما به عقیده من غرب اگر با آموزه های والای حسین كه به آموزه های عیسی(ع) شباهت دارد آشنا شود، این شخصیت بزرگ را تكریم و احترام خواهد كرد و از نظر فكری و شاید هم از نظر عقیدتی از او پیروی خواهد نمود. بدین معنی كه دوست داشتن و عشق ورزیدن به معنی تغییر عقیده دادن نیست و ممكن است صاحب عقیده ای، شخصیتی را كه عقیده ای از جنس دیگر دارد دوست بدارد و او را تكریم كند كه این امر در اسلام هم وجود دارد و مسلمانان، عیسی و مریم (ع) را تقدیس می كنند اما در عین حال پیامبر (ص) و اهل البیت «ع» را هم فراموش نمی كنند.



پس غرب در صورت شناخت راه و هدف حسین(ع) جذب آن خواهد شد و براساس آن عمل خواهد كرد همچنانكه آموزه ها و تعالیم والای نهج البلاغه، سازمان ملل را جذب كرده و به حقوق بشر امام علی كه 14 قرن پیش در نامه به كارگزارانش بیان كرده سوق داده است.



كیهان: شما در كتاب خود، امام حسین(ع) را تكمیل كننده رسالت پیغمبران دانسته اید و مقام او را از مقام تمام انبیاء برتر و تا حد مقام نبوت حضرت محمد(ص) بالا برده اید دلیل این نگرش چیست؟



بارا:
هنگامی كه دین اسلام بر حضرت محمد مصطفی(ص) نازل شد، او در راه ترویج آن، رنجها و اذیت های فراوانی متحمل شد و كفار و ثروتمندان قریش در برابر دعوت او مانع تراشی كردند، چنان كه حضرت فرمود هیچ پیامبری به اندازه من آزار و اذیت نشد. پس از ایشان هم جانشین او یعنی امام علی(ع) نیز مسئولیت تفسیر و تأویل و تداوم ابلاغ پیام قرآن را برعهده گرفت و در این راه سختی های فراوان دید و راحتی و آسایش خود را بخاطر اسلام فدا كرد و با دشمنان جنگید. زمانی كه مسئولیت تداوم رسالت پیامبر(ص) به نواده ایشان یعنی حسین(ع) رسید او به خطرات تهدیدكننده دین كه موجب تحریف و مسخ آن می شد، پی برد و دریافت كه تحریف دین تمام فداكاریها و زحمات جد و پدرش را بر باد خواهد داد و در صورت تداوم این وضع، آئین راستین اسلام از مسیر اصلی خود خارج و دچار انحراف خواهد شد. او باید دست به حركتی می زد تا احیاگری مجدد در دین می شد، احیاگری ای كه اهمیت آن نه در حد نزول قرآن بلكه در حد اقدامات پدرش پس از پیغمبر(ص) بود.



البته اهمیت این احیاگری كمتر از نبوت نیست بلكه تكمیل كننده آن است و او به عنوان شهید، دارای رسالت انبیاء بود و همان كاری را كرد كه انبیاء انجام دادند و با اینكه به او ویژگی های انبیاء داده نشده بود اما تمام دردها و رنجها و سختی های آنان به او هم واگذار شده بود و او می بایست دست به حركت و جنبش می زد تا دین را احیا كند و به نظر من اگر جنبش و حماسه كربلا اتفاق نمی افتاد، تداوم اسلام و ارزشهای متعالی آن تضمین نمی شد.



كیهان: شما جمله معروفی دارید با این عنوان كه اسلام سرآغازش محمدی و استمرارش حسینی است در این مورد بیشتر توضیح دهید.



بارا:
البته این سخن، خود به تنهایی یك تحلیل است و این همان ادامه پاسخ سؤال پیشین است كه دین اسلام بقا و تداوم پیدا نمی كرد اگر حركت حسینی نبود و لذا تداوم رسالت محمد(ص) منوط به قیام حسین(ع) بود و او بود كه با زلزله ای روحی اركان وجودی امت را به لرزه درآورد و زمینه گمراهی آنان را از میان برداشت و توانست ارزشهای دین را مجددا احیا كند و در اثر این تكان روحی، آئین اسلام توانست درخشان و فروزان به راه خود ادامه دهد. اما یك حقیقت دیگر نیز وجود دارد و آن اینكه قیام كربلا سرآغازش حسینی و تداومش زینبی بود و حضرت زینب(س) نقشی بزرگ را ایفا كرد كه مكمل نقش برادرش بود.



كیهان: ارزیابی شما از نقش حضرت زینب(س) در واقعه كربلا و پس از آن چیست؟



بارا:
نقش زینب(س) الهامی از جانب خدا و مطابق با خواست و اراده خدا بود و به هیچ وجه تصادفی و اتفاقی نبود. هدف حسین(ع) از همراه بردن اهل بیت و زنان بنی هاشم، جنبه تاثیرگذاری و ابلاغ اهداف این حركت به مردم بود و زینب آن زن فصیح و بلیغ و آن دختر صاحب نهج البلاغه، توانست در راه اسارت، مردم شهرهای مختلف را بیدار كند و آنان را نسبت به آنچه اتفاق افتاده آگاه سازد و تبلیغات مسمومی را كه معاویه و یزید بر ضد حسین به راه انداخته بودند، خنثی سازد. آنان چنین وانمود كرده بودند كه حسین(ع) مسلمانی منحرف است كه از دین خارج شده و بر ضد ولی امر زمان شوریده و به دنبال قدرت و حكومت است.

زینب(س) حتی در مقابل یزید -كه انسانی نادان بود- خروشید و با فصاحت و كلام شیوای روشنگرانه خود، او را شدیدا خرد كرد. دراثر روشنگری های فراوان زینب چه در شام و چه در راه بازگشت به مدینه، مسلمانان با عمق فاجعه و عظمت فداكاری برادرش آشنا شدند از اینرو می توان ادعا كرد كه نقش زینب، كم اهمیت تر از نقش برادرش نبوده است.



كیهان: صحبت های شما مرا به یاد یك بیت شعر از استاد شهریار انداخت كه بسیار شیرین و شیوا و پرمغز گفته است:بردن اهل حرم دستور بود و سرّ غیب ورنه این بی حرمتیها كی روا دارد حسین



بارا:
بله من هم روی همین معنی تاكید كرده ام و در كتابی با همین مضمون، این مسائل را آورده ام.



كیهان: امكان دارد در مورد كتاب «زینب» كه فرمودید آن را هنوز تكمیل نكرده اید، مختصری توضیح بدهید.



بارا:
من نگارش این كتاب را 27 سال پیش شروع كردم با عنوان «زینب صرخه اكملت مسیره » (زینب فریادی كه تكمیل كننده حركت حسینی بود) و بخش عمده ای از آن را نوشتم اما شرایط كاری و روزنامه نگاری -كه می دانید هیچ فراغتی را برای انسان باقی نمی گذارد- مرا از ادامه آن بازداشت و الان از كشورهای مختلف تماس می گیرند و اصرار دارند كه این كتاب را كامل كنم و من امیدوارم بتوانم با مطالعه و تجدیدنظر در آن، به گونه ای آن را منتشر كنم كه در حد مقبولی همچون كتاب حسین باشد اما خوف آن را دارم كه تا آن حد از مقبولیت نباشد.



كیهان: مظلومیت را در فرهنگ و مكتب حسین(ع) چگونه تحلیل و تفسیر می كنید؟



بارا:
سؤال زیبایی است. مظلومیت چهارچوبی است كه حركت حسین(ع) در آن جای می گیرد و لذا به او می گویند حسین مظلوم و هیچ كس جز او مظلوم خوانده نشده است. باید دید چرا حسین در زبانها به حسین مظلوم نامیده شده است. دلیل آن این است كه ظلمی كه از ناحیه دوستان یادشمنانش در حق او شد ظلمی عظیم بود. چه آن زمان كه دوستانش از او خواستند به كوفه بیاید و وقتی آمد با انبوهی بی شمار از سپاهیان مسلح و شمشیرهای آنان مواجه شد و در عمل نسبت به او بی وفائی نشان دادند و تنهایش گذاشتند و چه آن هنگام كه دشمنانش در میدان نبرد در حق او جفاها كردند و تا مرز كشتن او پیش رفتند و اما كشتن او كشتن یك انسان معمولی نبود. كشتن مظلومانه بود. آنچه آنان در حق او مرتكب شدند و نسبت به پیكر مباركش آن جسارتها را كردند و با اسبها بر روی آن تاختند و سرش را بریدند و لباسش را تكه تكه كردند ، باعث شد كه مظلومیت حسین براثر این جنایت فجیع شكل بگیرد.



مظلومیت او بخاطر بی حرمتی به پیكر مطهرش بیشتر از مظلومیت او در اثر بی وفائی دوستانش است. مظلومیت او در روی شنهای دشت كربلا بزرگترین مظلومیت است. دشمنان چرا به كشتن او بسنده نكردند و جسدش را تكه تكه كردند. مگر مثله كردن جسد در تمام ادیان آسمانی جنایتی بدتر از كشتن نیست؟ این مظلومیت كه در دلها و ذهنهای مردم رسوخ كرده به آنان یادآوری می كند كه چگونه یاران و دوستانش او را دعوت كردند و از نظر مادی و معنوی در حق او ظلم روا داشتند و چگونه دشمنان هم در میدان كارزار آن جنایتها را در حق او روا داشتند و سر مباركش را بریدند و بدنش را به خاكها مالیدند. جنایتی كه حتی در حق بدترین جانیان صورت نمی گیرد و این همان مظلومیتی است كه با هیچ بیانی قابل توصیف نیست.



كیهان: شما كه سالها عمر خود را صرف تحقیق و مطالعه و نگارش برای حسین(ع) كرده اید آیا عنایت و بركاتی از این ناحیه مشاهده كرده اید؟



بارا:
من در اثنای تألیف كتاب «حسین در اندیشه مسیحیت»، بركات آن را حس می كردم. این بركات عبارت بود از احساس رضا و خشنودی و آرامش و اطمینان روحی و روانی.هر زمان احساس تنگنا و افسردگی و ناراحتی می كنم فداكاریهای حسین را بیاد می آورم و در آن حال احساس می كنم سختی های دنیا در برابر آنچه حسین انجام داده و آنچه بر سر او آمده، چیزی نیست. همیشه این موضوع را بیاد می آورم و شب و روز آموزه های كتاب (حسین در اندیشه مسیحیت) در برابرم قرار دارد و مدام به آن مراجعه می كنم و آرامش پیدا می كنم گویا كه اصلاً من آن را ننوشته ام. هر دفعه كه آن را می گشایم و بخشی از آن را می خوانم احساس می كنم سخن جدیدی می خوانم. بركت، تنها بركت مادی نیست كه در قراردادها و پول و خرید خانه و امور مادی دیگر خلاصه شود اینها همگی چیزهای زائدی است كه نه حسین(ع) و نه پیامبر(ص) و نه عیسی(ع) به آنها اهمیت نمی دادند بركت اصلی، بركت روحی و معنوی و روانی است كه مهمترین سرمایه برای انسان است و من توفیق الهی را حس می كنم و آن را از بركت كتابی می دانم كه برای حسین نوشته ام چرا كه مظلومیت حسین را به یادها می آورد و این یادآوری از مظلومیت او، ثواب عظیمی در پی دارد و این همان بركت روحی و معنوی است كه من از آن برخوردارم.



كیهان: نقش كربلا و حماسه حسینی را در بیداری ملتها و مسلمانان چگونه ارزیابی می كنید؟



بارا:
اولاً حادثه كربلا به آنان می آموزد كه هدف حسین(ع) از این ماجرا عبارت بود از قیام در برابر ستم و ستمگران. آن حضرت با اعلام اینكه هرگز چون بردگان و ذلیلان تسلیم شما نخواهم شد به همگان آموخت كه نباید راضی به هیچ ظلمی چه در حق خود و چه در حق دیگران شوند. عاشورا یعنی حماسه مخالفت با ظلم یعنی حماسه آزادگی فردی و آزادمنشی اجتماعی در جوامع انسانی. زندگی فقط خوردن و آشامیدن و خوابیدن نیست بلكه زندگی یعنی عقیده و جهاد و انسان فاقد عقیده همچون حیوانی است كه در كوه و دشت و خیابان بدون هدف و اصول و عقیده می گردد. واقعه عاشورا با هر بار تكرار حوادث، دستاوردها، نتایج و علل و اهداف آن، الهام بخشی عظیمی در دلها و جانها و احساسات انسانها بجای می گذارد. این الهامات، انسان را وادار به پیروی از آن بزرگوار می كند و این احساس را به او می دهد كه برای تغییر زندگی اش وایجاد تحول و دگرگونی در روند حیات، باید كاری بكند و كربلا، محك و ملاك تحول زندگی و دیدگاه انسان نسبت به حیات است.



كیهان: در همین سیاق آیا فكر می كنید پیروزی اخیر حزب الله لبنان بر دشمن اسرائیلی دارای نشانه هایی از حادثه كربلا بوده است؟



بارا:
بله دقیقاً همین طور است. من مدتی پیش به همایشی در سوریه دعوت شدم و در آن اشعاری را قرائت كردم با این مضمون كه جوانانی غیور در جبهه حق، در مقابل اسرائیل، ایستادند، جوانانی كه از انقلاب حسین(ع) الهام گرفته بودند و حركت و جنبش آنان برای مقابله با دشمن همچون جنبش و حركت حسین و اصحابش بود. آنان از شهادت استقبال كردند و خود را از خواری و ذلت بدور داشتند.

آنان در این اقدام و پایداری خود به سیره حسین(ع) تأسی جستند، و طبعا حمله وحشیانه ای كه به آنان شد عملیاتی عادی نبود اما یاری خدا به سوی آنان سرازیر شد.



كیهان: شما به عنوان یك ادیب و محقق مسیحی كه مطالعات زیادی در تاریخ اسلام به عمل آورده اید این واژه ها را چگونه تفسیر می كنید: مسیحیت، اسلام، تشیع؟



بارا:
مسیحیت بخشی از دین واحد كلی است كه خداوند آن را به بشریت فرستاده و آغاز آن از یهودیت بوده و به مسیحیت رسیده و آنگاه با اسلام خاتمه یافته و محمد(ص) خاتم ادیان آسمانی بوده است. مسیحیت دیانتی صوفیانه و روحانی است و در زمانی پدید آمد كه مردم شدیداً به مسائل معنوی و روحانی نیاز داشتند و لذا عیسی(ع) پیامبر محبت و روحانیت بود. خداوند به او قدرت انجام كارهای خارق العاده را داد در حالی كه پیامبران دیگر از چنین قدرتی برخوردار نبودند. وقتی آیه «الیوم اكملت لكم دینكم» نازل شد بدین معنی بود كه امروز دین كلی واحد با رسالت اسلام، تكمیل شد. هر كدام از ادیان مسیحی و یهودی در زمان خود دارای معجزاتی بودند. در زمان موسی(ع) سحر و جادوگری رواج داشت. موسی(ع) با معجزاتی متناسب با آن زمان مبعوث شد و عصای او تبدیل به اژدها شد و از داخل سنگ چشمه ها جوشاند. در زمان عیسی(ع) طب و پزشكی رواج داشت و عیسی(ع) مرده ها را زنده و بیماران لاعلاج را شفا می داد تا معجزه خود را ثابت كند.



در برهه ای دیگر كه زیبائیهای زبان و فصاحت و بلاغت مقیاس عقلی جامعه بود خداوند دین اسلام را فرستاد و قرآن را نازل نمود تا معجزه پیامبر را به آنان اثبات كند. ما این ادیان آسمانی را همه از جانب خدا می دانیم كه در قالب یك دین كلی جای می گیرند و در شكل سه رسالت آسمانی تجلی یافته اند. اما آنچه اسلام را از آن دوی دیگر متمایز می سازد اینكه از تعالیمی برخوردار است كه انسان زمان مسیحیت و یهودیت فاقد آنها بود و اسلام آن ادیان را با این تعالیم تكمیل كرده است. اسلام استمرار و خاتم و مكمل تمام نواقص ادیان دیگر بوده است. در هر حال ما در نهایت، همگی مسلمان هستیم زیرا تسلیم یك پروردگاریم و تسلیم تورات و انجیل و قرآن هستیم.



اما تشیع، بنظر من عبارت است از بالاترین درجات عشق الهی و طبیعتاً به هر كس كه محب اهل البیت از ذریه محمد و علی علیهما السلام باشد شیعه گفته می شود و این مایه مباهات بشریت است و هر شخصی در این جهان در هر دینی كه باشد بخاطر عظمت پیروی از اهل بیت علیهم السلام و برای محافظت از زیبائیهای عقیده خود می تواند یك شیعی باشد.

و جالب است بدانید كه بخاطر كثرت نوشته ها و مقالات من در مورد شیعه، دیگران مرا مسیحی شیعه می نامند.



كیهان: شما كه می فرمائید من یك مسیحی شیعه هستم آیا این تعبیر فی نفسه پارادوكسیكال (تناقض آمیز) نیست؟



بارا:
من این تعبیر را در مورد خود نگفته ام اما افتخارم این است كه یك مسیحی شیعه باشم. و البته افراد بسیاری از ادیان و مذاهب دیگر با من در این مورد هم عقیده هستند و این تناقض نیست. تشیع یعنی محبت، پذیرفتن، عشق و شیفتگی و اقتدا و پیروی، این ماهیت تشیع است. یك بار در دمشق در همایشی محمدالرفاعی شاعر سوری، تعبیری در مورد من بكار برد كه خیلی جالب بود. او در مورد من گفت: او دینش مسیحی، هویتش مسلمان، عشقش تشیع و زبانش عربی است. در مورد نخست خوب معلوم است كه من نسل اندرنسل دین مسیحی داشته ام، هویتم مسلمان است زیرا ما شهروند دولت اسلامی هستیم و با هویت و فرهنگ و میراث جامعه اسلامی بزرگ شده ایم و جزئی از بافت كهن اسلامی جوامع مسلمان بشمار می آییم. این مسئله بطوری است كه اكنون مسیحیان و مسلمانان در كشورهای اسلامی از همدیگر شناخته نمی شوند و آداب و رسوم و راه و روش و طرز لباس و زندگی آنها یكسان و متحد است و لذا من از لحاظ هویت و شهروندی، هویت مسلمانی دارم.



عشق شیعی هم بدین معنی است كه من نمی خواهم به محمدبن عبدالوهاب (بنیانگذار وهابیت) گرایش پیدا كنم. من به حسین عشق می ورزم و عشقم فقط اوست و حسین یعنی تشیع. در مورد زبان هم كه معلوم است زبان مادری ما عربی است. این اركان چهارگانه بیانگر سعه صدر و انصاف و رویكرد انفتاحی و عدم تعصب ورزی و عصبیت است اما به این معنی نیست كه عقیده خود را انكار كنیم بلكه در عین حفظ عقیده، عقائد و آیین های دیگر را هم تقدیس و تكریم می نمائیم.



ما در مسیحیت هر آنچه را كه زیباست بررسی كرده ایم و دریافته ایم كه همه آن زیبائی ها در شخصیت حسین(ع) و امام علی(ع) و پیامبر اكرم(ص) نهفته است این واقعیت را هیچ كس جز منكران و معاندان نمی تواند نادیده بگیرد و بنظر من بین این دو مقوله تضاد و تناقضی نیست و هر دو قابل جمع است.

منبع: روزنامه كیهان تاریخ چهارشنبه و پنجشنبه و شنبه (4و5و7) بهمن ماه سال 1385



آنتوان بارا دانشمند مسیحی


نوع مطلب : محرم، امام حسین (ع)، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
جمعه 16 آذر 1397 05:27 ق.ظ

Thanks. Plenty of facts!

we like it cialis price cialis pills in singapore weblink price cialis cialis efficacit cialis generico postepay the best choice cialis woman safe site to buy cialis online achat cialis en itali callus cuanto cuesta cialis yaho
چهارشنبه 14 آذر 1397 02:41 ق.ظ

With thanks. I value it!
prix cialis once a da cialis kaufen bankberweisung tadalafil how to purchase cialis on line buying brand cialis online buy online cialis 5mg cialis 20 mg cut in half cialis uk next day precios cialis peru walgreens price for cialis
سه شنبه 13 آذر 1397 04:16 ق.ظ

Thank you. I enjoy it!
cialis 20 mg cialis 20 mg cut in half cialis 10mg prix pharmaci generic cialis levitra precios cialis peru cialis generico cuanto cuesta cialis yaho cialis canada cialis 5mg billiger cialis side effects dangers
دوشنبه 12 آذر 1397 04:05 ب.ظ

Good info, Kudos.
cialis pills in singapore how do cialis pills work best generic drugs cialis comprar cialis 10 espa241a cialis cipla best buy cialis coupons printable cialis 5 mg schweiz cialis prices in england cialis 50 mg soft tab enter site 20 mg cialis cost
دوشنبه 12 آذر 1397 03:59 ق.ظ

Many thanks. Quite a lot of forum posts!

prix de cialis cialis generico online cialis diario compra buy cialis online legal cialis 100mg suppliers cialis 20mg preis cf cialis tablets for sale costo in farmacia cialis where cheapest cialis cuanto cuesta cialis yaho
یکشنبه 11 آذر 1397 03:27 ب.ظ

Wonderful write ups. With thanks!
cialis 20 mg ou acheter du cialis pas cher cialis 5mg billiger acquistare cialis internet click now cialis from canada venta cialis en espaa interactions for cialis bulk cialis cialis 50 mg soft tab cialis online nederland
یکشنبه 11 آذر 1397 03:40 ق.ظ

Truly all kinds of good information!
cialis uk click here to buy cialis cialis arginine interactio cialis online look here cialis cheap canada cialis professional from usa price cialis wal mart pharmacy i recommend cialis generico ou trouver cialis sur le net price cialis best
شنبه 10 آذر 1397 04:06 ب.ظ

Wow a lot of terrific info.
cost of cialis per pill acheter cialis kamagra achat cialis en europe viagra vs cialis vs levitra cialis uk cialis 5 mg funziona tadalafil 5mg viagra or cialis the best choice cialis woman cialis coupon
شنبه 10 آذر 1397 03:16 ق.ظ

Thanks a lot, Numerous posts!

cialis e hiv cialis generic cialis 20 mg best price cialis sans ordonnance cialis professional yohimbe cialis 100mg suppliers sialis cialis generico milano canadian cialis we recommend cheapest cialis
جمعه 9 آذر 1397 04:00 ب.ظ

Excellent material. Kudos.
purchase once a day cialis ou trouver cialis sur le net dose size of cialis cialis from canada cialis for bph cialis australia org cialis 5 mg generic cialis soft gels cialis 20 mg cut in half only now cialis 20 mg
پنجشنبه 8 آذر 1397 04:54 ق.ظ

Wow a good deal of wonderful material.
order a sample of cialis cialis prices in england generic low dose cialis cialis online napol only now cialis 20 mg cialis for daily use we choice free trial of cialis buying cialis in colombia cialis rezeptfrei sterreich cialis soft tabs for sale
چهارشنبه 7 آذر 1397 04:26 ب.ظ

You made your point quite effectively!.
buy cialis online cheapest buy cialis online legal cialis daily dose generic buy generic cialis where cheapest cialis cialis lilly tadalafi costo in farmacia cialis cialis price thailand cialis uk only here cialis pills
چهارشنبه 7 آذر 1397 04:21 ق.ظ

Thanks a lot, Quite a lot of content.

cialis australian price how to purchase cialis on line cialis coupons cialis 5 mg schweiz estudios de cialis genricos legalidad de comprar cialis we use it cialis online store prices on cialis 10 mg wow cialis tadalafil 100mg we recommend cialis info
جمعه 20 مهر 1397 02:18 ق.ظ

You actually revealed this effectively!
levitra 20 mg bayer prezzo vardenafil buy levitra online vardenafil 20mg buy levitra buy generic levitra cheap 20mg levitra levitra 10 mg prezzo levitra online buy levitra 20 mg
یکشنبه 8 مهر 1397 09:40 ق.ظ

Many thanks, I like it!
cialis 20 mg effectiveness cialis daily tadalafil 5mg cialis australia org comprar cialis 10 espa241a viagra vs cialis vs levitra look here cialis order on line tadalafil 10 mg generic cialis 20mg tablets cialis purchasing
شنبه 7 مهر 1397 10:36 ق.ظ

Regards, A lot of forum posts.

cialis 20mg preis cf cialis 5 mg scheda tecnica cialis generico lilly safe dosage for cialis cialis en 24 hora buy generic cialis generic cialis tadalafil sialis cialis alternative acheter cialis meilleur pri
شنبه 31 شهریور 1397 11:19 ب.ظ

Fantastic material. Thanks a lot!
drugs for sale buy vistagra usa legitimate canadian mail order pharmacies buy vistagra usa drugstore online shopping northwest pharmacies canadian pharmacies shipping to usa canada online pharmacies surrey trust pharmacy of canada canadian viagra
پنجشنبه 29 شهریور 1397 12:01 ق.ظ

Many thanks, I like it.
costo in farmacia cialis try it no rx cialis cialis patent expiration cialis 200 dollar savings card buy cialis online legal venta de cialis canada cialis daily cialis kamagra levitra compare prices cialis uk cialis dose 30mg
یکشنبه 11 شهریور 1397 03:46 ب.ظ

You revealed this really well.
canadian cialis cialis 5 mg funziona cialis 10 doctissimo can i take cialis and ecstasy canadian cialis canadian drugs generic cialis cialis canadian drugs cialis australian price cost of cialis per pill estudios de cialis genricos
سه شنبه 23 مرداد 1397 05:10 ق.ظ

Nicely put. Thank you!
buying viagra online australia herbal viagra price of viagra uk where do i buy viagra buy cheap viagra uk buy levitra viagra online buy honest place to buy viagra buy generic viagra australia order viagra
دوشنبه 22 مرداد 1397 08:55 ب.ظ

You revealed this effectively!
buy cialis cheap 10 mg we recommend cialis info are there generic cialis cialis 100 mg 30 tablet american pharmacy cialis buying cialis in colombia preis cialis 20mg schweiz does cialis cause gout tesco price cialis cialis para que sirve
دوشنبه 7 خرداد 1397 07:20 ق.ظ

Effectively voiced genuinely! .
viagra cialis levitra cialis cost cialis purchasing trusted tabled cialis softabs cialis 5 mg effetti collateral cialis generisches kanada cialis herbs cialis side effects dangers bulk cialis walgreens price for cialis
جمعه 7 اردیبهشت 1397 10:19 ب.ظ

You said it nicely.!
tadalafil 10 mg canada discount drugs cialis cialis online napol how to buy cialis online usa tadalafil 20mg look here cialis order on line are there generic cialis we choice free trial of cialis we recommend cheapest cialis cialis prezzo di mercato
سه شنبه 4 اردیبهشت 1397 01:38 ب.ظ

Amazing stuff. Kudos!
viagra generic viagra pharmacy levitra uk viagra online viagra to buy uk buy viagra uk without prescription cheapest place to buy viagra buy viagra from canada buy viagra online cheap uk is buying viagra online safe buying viagra online safe
شنبه 18 فروردین 1397 05:23 ق.ظ

You've made your stand quite nicely!.
cialis online prices on cialis 10 mg cialis 5mg the best site cialis tablets cialis online holland prices on cialis 10 mg free cialis cialis kamagra levitra we like it cialis soft gel acheter cialis kamagra
شنبه 4 فروردین 1397 04:08 ق.ظ

Many thanks. I enjoy this!
canadian drugs generic cialis we choice cialis uk cialis online napol venta de cialis canada 5 mg cialis coupon printable cialis qualitat how much does a cialis cost cialis 5 mg para diabeticos purchasing cialis on the internet rx cialis para comprar
دوشنبه 28 اسفند 1396 09:32 ق.ظ

Very good data. Appreciate it.
preis cialis 20mg schweiz cialis tablets click here cialis daily uk enter site 20 mg cialis cost cialis sale online achat cialis en europe precios de cialis generico cialis rckenschmerzen cialis e hiv we choice cialis pfizer india
پنجشنبه 16 شهریور 1396 04:20 ق.ظ
Hey there, I think your blog might be having browser compatibility issues.

When I look at your blog in Safari, it looks fine
but when opening in Internet Explorer, it has some overlapping.
I just wanted to give you a quick heads up! Other then that, excellent blog!
یکشنبه 15 مرداد 1396 12:16 ق.ظ
Hi i am kavin, its my first occasion to commenting anywhere, when i read this post i thought i could also create comment due to
this brilliant article.
دوشنبه 5 تیر 1396 11:05 ق.ظ
Hi, Neat post. There's a problem together with your site in internet explorer, could test this?
IE still is the market leader and a huge portion of other folks will
leave out your wonderful writing because of this problem.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


نمایش نظرات 1 تا 30



پیوندهای روزانه
پیوندها
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی